Otázka: Dobrý deň, prosím o vysvetlenie pojmu ,,skutočná hmotnosť vozidla“,tak ako sa vyskytuje vo vyhl.9/2009 v § 22 a v Nariadení komisie EU č.:1230/2012, L353/33, čl. 4 a 6.
Je to definované priamo v § 22 ods. 3 vyhlášky 9/2009: skutočnosťou hmotnosť – hmotnosť vozidla v čase konania skúšky z vedenia motorových vozidiel.
Čiže napr. pri skúške na skupinu BE sa musí použiť ťažné vozidlo skupiny B a prípojné vozidlo, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť je najmenej 1000 kg (čiže hmotnosť prípojného vozidla zapísaná v osvedčení o evidencii musí mať hodnotu viac ako 1000 kg) a ktorého skutočná hmotnosť je najmenej 800 kg (čiže ak sa ten prípojný vozík na skúške položí na váhu, musí reálne/skutočne vážiť najmenej 800 kg, a to buď sám osebe alebo s nejakým nákladom).
Nariadenie Komisie 1230/2012 je od roku 2022 zrušené nariadením č. 2019/2144. Pojem „skutočná hmotnosť“ používalo zrušené nariadenie na účely typového schvaľovania, čiže na úplne iné účely ako sú skúšky na vodičské oprávnenie. Pri skúškach platí definícia podľa vyhlášky 9/2009, ktorá zas vychádza zo smernice 2006/126 o vodičských preukazoch, čiže tie požiadavky na reálne (skutočné) hmotnosti vozidiel používaných na skúškach, sú rovnaké v celej EÚ.